0744-181-268
contact@leaganulvietii.ro

13 Mar 2017

Emotia copilului, intre cuvinte si fapte (2)

 Am vorbit in ultimul articol despre emotiile copilului, despre felul in care acestea sunt exprimate adeseori si despre felul in care emotiile ii pot conduce catre un comportament sau altul, mai potrivit sau neadecvat. Am vazut importanta unui vocabular bogat al emotiilor si riscurile exteriorizarii emotiilor in maniere nepotrivite.  Cum reuseste insa un copil  sa-si cunoasca si numeasca emotiile? De la cine poate invata asta? Care sunt modalitatile prin care copilul invata sa se exprime? Ce poate face parintele?

A fi capabil sa numesti o emotie este primul pas in a fi capabil sa faci fata unei emotii!

Care sunt pasii?

Tinand cont de dezvoltarea lui, de achizitiile sale si de orientarile pe care specialistii le fac,  atunci cand este vorba un copil mic sau un prescolar, recomandarea este sa-i asiguram un vocabular cat mai cuprinzator asupra emotiilor.

Cum putem face asta?

  1. Explicam sentimentele folosind cuvinte pe care copilul le poate intelege usor. Pot incerca sa se ajute de carti, poze sau filme pe baza carora sa discutati sentimentele. Amintiti-va sa folositi cuvinte pe care copilul le poate intelege usor.

Ex: Uita-te la fata micutului Urson, este atat de dezamagit pentru ca nu a gasit pe nimeni in luminisul din padure.

  1. Parintele isi poate invata  copilul cat mai multe modalitati de a-si gestiona  emotiile . Il incurajeaza sa gaseasca  modalitati prin care poate face emotiilor si  ii vorbeste despre manierele pozitive sau negative de a-si exprima sentimentele. Nu trebuie uitat ca prima si poate cea mai importanta maniera de a-si insusi strategii sanatoase de a face fata sentimentelor, sau strategii de autolinistire este chiar exemplul mamei/tatalui  in momentele in care se confrunta cu diferitele emotii mai intense.

a) Se pot invata diferite feluri in care se raspunde emotiilor, folosind intamplari din viata reala  pe care copilul si le poate aminti.

De exemplu: Iti amintesti de dimineata cand vroiai sa maturi impreuna  cu prietena ta frunzele din fata casei? Atunci tu nu-ti gasea-i matura! Erai nerabdator sa faci asta impreuna cu prietena ta, iar faptul ca nu ai gasit matura te-a facut tensionat,  apoi ingrijorat si furios ca nu poti matura impreuna cu ea. Erai atat de furios incat ai lovit-o pe Ana, ai urlat si ai trantit lucrurile. Cand te simti frustrat si furios pentru ca prietena ta face o activitate fara tine, ce poti face?”

b) Foloseste experientele zilnice pentru a eticheta diferite emotii.

De exemplu: “Observ ca te straduiesti de ceva vreme sa-ti legi sireturile si nu reusesti. Trebuie sa fie tare frustrant . Asta pote sa fie un lucru tare dificil pentru un copil asa mic ca tine. Pari frustrant! Ce crezi ca ai putea sa faci?”

    c) Parintii pot folosi carti cu imagini pentru a vorbi despre emotii.

De exemplu il intreaba pe cel mic in timp ce ii citeste: “ cum se simte Urson acum? De unde iti dai seama? Tu te-ai simtit vreodata asa? Ce poi face atunci cand te simti in acest fel?”

    d) Foloseste lucruri simple

    e) Il invata pe cel mic diferite strategii de a face fata cand simte emotii care pot fi exprimate in moduri inadecvate( furie, suparare, frustrare, gelozie etc)

De exemplu: Sa folosesti clepsidra pentru a-ti astepta randul, sa propui un schimb sau negociere cand alti copii nu vor sa imparta jucariile, sa roage un adult sa ajute la rezolvarea conflictului, sa aruncam cu o moneda pentru a decide cine-i primul, retragere si o respiratie calma atunci cand e nevoie sa redevina calm.

f) Se pot folosi filme, fotografii, carti pentru a discuta despre emotii

De exemplu: “Cum se simte Toma chiar acum? De unde stii asta? Tu te-ai simtit vreodata in acest fel?”

  1.   Ofera feedback!  Copiii trebuie incurajati atunci cand vorbesc pentru prima data despre emotii. Este de asemenea extrem de important ca ei sa primesca un feed back specific, sa stie ce au facut bine si ce mandru este parintele ascultandul vorbind despre emotii, in locul unei simple reactii generale sau “ Bravo”
  • Este intotdeauna OK sa vorbim despre ceea ce simtim. Grija trebuie indreptata insa catre felul in care ne exprimam emotiile si la modul in care alegem sa raspundem! Asta cere un efort special.

Copilul are nevoie sa fie incurajat sa vorbeasca despre emotii iar adultul poate profita de orice ocazie pentru a folosi noi strategii de a se exprima corespunzator. De exemplu se poate vorbi despre emotii in timpul mersului cu masina, sau in timpul unui joc, etc. Fiecare zi ofera o multitudine de oportunitati de a vorbii despre emotii.

IMPORTANT

  • Niciodata nu trebuie intervenit cand copilul este in mijlocul unei crize. Folositi intotdeauna momentele de liniste si calm pentru a-i invata si pentru a practica noi strategii de exprimare a emotiilor negative.

De exemplu daca copilul are o criza pentru ca doreste sa manance biscuiti la masa de pranz si nu doreste sa astepte pana dupa masa pentru a-i primi, el nu va fi dispus sa practice exprimarea frustrarii cu cuvinte ci mai degraba printr-un acces de furie. In aceasta situatie parintele va trebui sa se ocupe de emotiile sale. De exemplu: “Stiu ca-ti doresti un biscuit,  insa  asta nu e o optiune, acum vom manca masa de pranz. Vei putea manca un biscuit dupa masa de pranz”.

Dupa ce se linistesc spiritele putem intr-adevar sa avem o discutie cu el\ea despre incident si vedea impreuna cele mai bune moduri de a exprima acele emotii. “Cand esti frustrat ca nu poti primi ce doresti, poti sa-mi spui asta in cuvinte, insa nu poti sa ma lovesti! Mai devreme ai vrut un biscuite inainte de pranz si m-ai lovit pentru ca nu l-ai primit. Data viitoare cand te simti frustrat poti sa-mi spui si apoi sa tragi adanc aer in piept pentru a deveni calm daca te simti furios!”

Pana la aricolul urmator ne putem simti incitati de cat mai multe situatii pe care sa le traim impreuna cu micutii …fantastic, curiosi, tematori,  surprinsi, pasnic, usurati, prietenosi, abatuti, plictisiti, nerabdatori, interesati, mandrii, increzatori…

 

Adaugă un comentariu